أكاديمية نهضة مصر
أخى الكريم , أختى الفاضلة السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رسالة الأكاديمية تتلخص فى :
1- النهضه بالتعليم عن طريق البحث والمناقشة الجادة والعلمية .
2- الربط مابين العلوم التجريبية وتاريخها عن العلماء المسلمون .. الذين برعوا فى جميع المجالات .
3- عمل مجموعات متخصصه كل فى مجاله والتى تهتم بالعلم والعلماء , حيث لكل مجموعة منهجها وخطتها لتنمية
مجالها بالوسائل المتاحة على أرض الواقع .
4- الجهاد فى سبيل الله والوطن , وذلك بعمل الخطط التنموية ومناقشتها ومحاوله تطبيقها على أرض الواقع كل
فى بلده .
5- ثورة 25 يناير " مش لازم علشان تكون ثائر تقف فى التحرير لكن ممكن تكون ثائر تحتج على تقصيرك فى
حقك وحق العلم والوطن .
6- تم عمل المنتدى على هيئة أكاديمية حتى يكون لكل مرتبة موقعها ومسؤليتها تجاه عملها .

http://nile2011.hooxs.com/t64-topic




 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 رحلة تلميذ عايز يتعلم تكنولوجيا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
رئيس أكاديمية نهضة مصر
رئيس أكاديمية نهضة مصر
avatar

الجنس : ذكر
عدد المساهمات : 80
تاريخ التسجيل : 28/03/2011
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رحلة تلميذ عايز يتعلم تكنولوجيا   الجمعة نوفمبر 11, 2011 6:43 pm

ازيكو يا شباب
النهاردة هكلمكو على رحلة تلميذ عايز يتعلم تكنولوجيا

زي ما المثل بيقول : "لو تعرف ام اس بي الزق فيه"
ام اس بي
MSP

صاحبنا التلميذ ما كدبش خبر وراح سأل الام اس بي اللي في جامعته أبتدي منين؟؟
جاوب عليه وقاله :
عشان تبتدي قدامك طريقين

الطريق الأول:
تشترك في النادي التكنولوجي
Microsoft Tech Club

وده موجود تقريبا في كل الجامعات
النادي ده بنتعلم ونعلم بعض التكنولوجيا بشوية مساعدة من مايكروسوفت
وعشان تعرفو معلومات أكتر اسألو في صفحتنا عالفيسبوك واحنا هنعرفكو بأقرب نادي ليكو
http://www.facebook.com/MSPEgypt
الطريق التاني:
لو انتو جامدين في التعلم الذاتي والانجلش بتاعكو كويس
Self-learning
ممكن تذاكرو تكنولوجيا من المواقع دي
مكتبة ضخمة لكل المهتمين بالبرمجة وتطوير مختلف التطبيقات (الانترنت/الهاتف/الكمبيوتر/التطبيقات السحابية)
مكتبة ضخمة لكل المهتمين بتكنولوجيا المعلومات زي السيرفرات وانظمة البريد الالكتروني وادارة الملفات وغيرهم
تجمع كبير من المقالات كتبها ناس عندهم خبرة في تكنولوجيا المعلومات
كل ماتريد معرفته عن تكنولوجيا المعلومات السحابية
جرب كل حاجة بنفسك عن طريق تجربة تمرين عملي بالاتصال بأحد السرقرات الخارجية
كورسات أونلاين مجانية
اشترك في خدمة الرسائل البريدية وهيوصلك كل جديد من المواد التعليمية

دلوقتي عزيزنا التلميذ بقى محتار

فسأل وقال : طيب أنا دلوقتي هتعلم على ايه؟؟ مش لازم يكون معايا الأدوات اللي هتعلم بيها؟؟
قام الأم اس بي مجاوب بسرعة وقاله
ممكن تحصل على كل الأدوات اللي محتاجها من الجدول ده
كل الأدوات اللي محتاجها لعمل موقع صغير بدون الحاجة لتعلم تطوير المواقع
كل الأدوات اللي محتاجها عشان تتعلم تطوير تطبيقات الهاتف
كل الأدوات اللي محتاجها عشان تتعلم تطوير تطبيقات الحوسبة السحابية
كل الأدوات اللي محاجها عشان تتعلم تكنولوجيا المعلومات
ممكن تسجل باستعمال الايميل الرسمي لجامعتك أو باستعمال كود معين الام اس بي بتاعك ممكن يديهولك
كل برامج مايكروسوفت ببلاش ماعدا الأوفيس
تقدر تستمتع بنسخة ويندوز مجانية من خلال الموقع ده
بس ده هتحصل عليه بس من خلال الام اس بي بتاعك
MSDNAA

دلوقتي صاحبنا التلميذ بقى مبسوط قوي
اتعلم وخد أدوات و برامج مايكروسوفت الأصلية ببلاش

المهم صاحبنا سكت شوية وسأل
طب هو انتو معندكوش مسابقات عشان الواحد يكسب ويوصل للعالمية بقى
راح الام اس بي رد عليه
طبعا!!
انت ممكن تشترك في مسابقة كأس التخيل العالمية بتاعت مايكروسوفت

أول حاجة هتسجل من خلال الموقع ده
http://www.imaginecup.com/
ومش محتاج تكون جامد ومتعلم كل حاجة
كل اللي محتاجه فكرة
فكرة + جهاز كبيوتر + تسويق كويس = فريق كسبان

صاحبنا التلميذ عجبه الكلام جدا وبقى طاير من الفرحة
بس بص كدة لفوق وقال .. يا سلام بقى لو كمان تشغلونا
راح الأم اس بي رد عليه بسرعة وقاله
أيوة انت ممكن تشتغل من خلال الموقع ده
http://s2bprogram.com/mea/

كل اللي هتعمله هتسجل في الموقع وكل شوية هيبعتلك وظائف عند مايكروسوفت أو أحد شركاءها
وكمان لو انت لسة طالب هيبعتلك كل التدريبات

صاحبنا التلميذ من كتر ما عجبه الكلام سأل وقال
طيب أنا لو عايز أشترك معاكو وأبقى ام اس بي أعمل ايه ؟

الام اس بي جاوبه
كل اللي محتاج تعمله انك تبعت السي في بتاعك على الايميل ده
Egypt@studentpartner.com
بس لازم تكون طالب وبتحب التكنولوجيا ومستعد تساعد زمايلك الطلبة وتكون كويس في الانجلش

سأله تاني طيب أنا لو عايز أتواصل معاكو ازاي؟؟؟
الام اس بي رد وقال
ممكن تتواصل من خلال مواقع التواصل الاجتماعي فيسبوك وتويتر
Http://Facebook.com/MSPEgypt
Http://Twitter.com/MSPEgypt
أو من خلال الايميل
Egypt@studentpartner.com

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://nile2011.hooxs.com
 
رحلة تلميذ عايز يتعلم تكنولوجيا
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
أكاديمية نهضة مصر :: الركن العام بالاكاديمية :: ائتلاف شباب الأكاديمية :: فريق الخطوة الاولى-
انتقل الى: